torsdag, oktober 06, 2005

Ännu en enkät (om böcker och läsning)

1. Antal böcker jag äger
ca 350 romaner, 400 diktsamlingar (inkl. antologier), 300 faktaböcker + ett par kartonger med oräknade böcker på vinden. (Kanske dags att starta ett anikvariat?)

2. Senaste boken jag köpte
”Mänsklig krocket” av Kate Atkinson (bra som pris på krocketklubbens årsfest)

3. Senaste boken jag läste
”Gansters” - Klas Östergren (efterlängtad fortsättning på Gentlemen)

4. Böcker jag läser parallellt just nu
”Värmen” - Ulf Lundell (äntligen!)
”Jag smyger förbi en yxa” – Beate Grimsrud (i pocket)
”Sonetter” William Shakespeare (illustrerade av Ulf Lundell!)
”Porträtt – Eyvind Johnson” – (Mattsson & Wiktorsson red, E.J. Sällskapet 2004)

5. Fem böcker som betyder mycket för mig
”Jack” – Ulf Lundell (någon som blir chockad?)
”On the road” – Jack Kerouac (min litteraturhistoria, läste alla omnämnda böcker)
"Räddaren i nöden" - J D Salinger (Klassiker)
”Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner” – Lukas Moodysson (berusande debut)
”Gattet” - Åsa Nelvin (diktsamling av en alltför tidigt bortgången författare)